Ohtlike kemikaalide alane seminar Tartu Reumaühingu liikmetele
20.mail esinesid TINK ühingu liikmed Tiiu Müürsepp ja Valli Murel ohtlike kemikaalide alaste ettekannetega Tartu Reumaühingu seminaril, kus osavõtjaid oli üle 80.
Ettekanded tekitasid kuulajates elava huvi, küsimusi ja kommentaare oli palju.
Tiiu ettekanne - Ohtlikud kemikaalid tarbijatoodetes- kodukeemia tooted
Valli ettekanne - Juukse- ja nahahooldus- ohud ja võimalused
Eesti Roheline Liikumine (ERL) korraldas Rohelise Foorumi 3.mail Tartu Loomemajanduskeskuses. Kõik looduskaitsehuvilised said osa 4st teemast: energia ja kliima, fosforiit, põllumajandus ja keskkond ning säästev tarbimine.
TINK-ist osales oma ettekandega sellel üritusel Tiiu Müürsepp. Ettekannet saab näha järgmisest lingist
Euroopa Tarbijate Aastakoosolek 2014. Euroopa Tarbijate Aastakoosolek 2014 toimus 1.-2.aprillil Brüsselis. Selle aastakoosoleku teemaks oli e-kaubanduse ohutus ja keskendumine tungivale vajadusele integreeritud digitaalse ja telekommunikatsiooni ühtse turu järele, millest saaksid kasu nii tarbijad kui ka ettevõtjad.
Tervituskõnedega esinesid Tervise- ja tarbijaküsimuste pedirektoraadi peanõunik, Euroopa Komisjoni president, EL Tarbijapoliitika volinik ja DG Sanco peadirektor.
Toimusid ka järgmised seminarid:
- „Ühenduvus” – eesmärk uurida tarbijate vajadusi lairibaühenduse järele järgmise viie aasta jooksul ja digitaalse lõhe vältimise võimalusi.
- „ELi õigused internetti kasutavate tarbijate jaoks” – teesmärk teha kindlaks potentsiaalsed lüngad praegustes õigusaktides ning võimalused õiguste jõustamise tõhustamiseks.
- „Internetimaksed” – eesmärk hinnata ohtusid ja eeliseid, millega tarbijad peavad ja saavad selliseid makseid tehes arvestada, näiteks seoses isikuandmete kaitsega maksetehingute käigus.
- „Digitaalne kirjaoskus” – kuidas aidata tarbijatel ennast internetikeskkonnaga kurssi viia, eristada tasulist või spondeeritud infosisu muust sisust, suurendada tarbijate teadlikkust internetis liikumise jälgimise ja käitumispõhise internetireklaami kohta.
- „Usaldus internetis” – eesmärk hinnata, mil määral saab selliste vahenditega nagu usaldusmärgid ja tarbijahinnangud suurendada tarbijate usaldust e-kaubanduse vastu ning kuidas tagada selliste vahendite usaldusväärsust.
- „Uut liiki ja õiglasemad tehingud” – tarbijate valiku laiendamine digitaalsete tehingutega (nt võrdlusvahendite kaudu).
http://www.european-consumer-summit.eu/2014/presentations.html
Tarbijakaitsealane alaprojekt:
„Tarbijate õigused ja kohustused interneti vahendusel ostude sooritamisel“ loengusari gümnaasiumites üle Eesti.
MTÜ Tartu Tarbijanõustamis - ja Infokeskus.
E-kaubanduse teemalised loengud viidi läbi ajavahemikus 11.aprill – 31.detsember. 2013 aastal.
Uuringu tulemuste analüüsiks kasutati Google Drive Formi ja Excelit, kuhu sisestati saadud küsitluse vastused ning seejärel töödeldi saadud andmed.
Uuringu eesmärgiks oli välja selgitada antud sihtgrupi valmisolek ja teadmiste tase e-kaubanduse valdkonnas. Uuringu tulemus annab infot, mida saab kasutada edaspidi sarnaste projektide läbiviimisel ning aitab välja selgitada kitsaskohti.
Lühiuuringu tulemused Lisa 5
Joonis 1.
Küsimusele, millised on põhilised kanalid ostude tegemisel sai märkida mitu sobivat vastust. 418-st õpilasest 302 (72% ) märkis põhiliseks kanaliks välismaa e-poed ja portaalid ning teise kohana toodi välja Eesti e-poed, vastavalt 153 (36%) vastanut. Järgnesid Facebooki leheküljed, märgitud 69 (16,5%) korral. Eesti oksjonikeskkonnad ning portaalid olid märgitud vastavalt 57 (13,6%) korda. Kahel korral oli eraldi välja toodud muu all on-line mängude ostukohad (joonis 2).
Joonis 2.
Joonis 3.
Küsimusele, kas tead, kelle poole pöörduda, kui vajad abi probleemide korral või vajad lisainfot (e-kaubandus, tarbijate õigused), vastas üle poolte (58%), et pöörduksid Tarbijakaitseametisse. 27% märkis, et ei tea, kuhu probleemide korral pöörduda. 6% pöörduksid esmase valikuna müüja poole ning 3% abi saamiseks vanemate poole, 2,6 % guugeldaksid ja otsiksid, kust abi saada, 2% küsiksid sõbra käest nõu, 1% märkis, et probleemide korral pöörduksid politsei poole ja 0,4% pöörduksid abi saamiseks abi saamiseks juristi poole (joonis 4).
Joonis 4.
Lisa 6.
Lühiküsitlus: Tarbijate õigused ja kohustused – e-kaubandus.
- 1. Sugu
N/M
- 2. Kas oled ostnud interneti vahendusel tooteid või teenuseid?
JAH/EI
Kui vastasid „ei“, siis jätka küsimusega nr 4.
- 3. Millised on põhilised kanalid ostude tegemisel (märgi 1-2 põhilist)?
a) Eesti e-poed
b) välismaa e-poed ja portaalid
c) Eesti oksjonikeskkonnad ja portaalid
d) Facebooki leheküljed
e) muu ostukoht (palun täpsusta) …………………………………………………………………
- 4. Kas tead tarbijate õigusi ja kohustusi interneti vahendusel ostude sooritamisel?
a) tean oma õigusi
b) pigem tean
c) tean mõnda
d) pigem ei tea
e) ei tea
Kui tead mõnda õigust, siis nimeta palun: …………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………….......
…………………………………………………………………………………………………………………………………………….
- 5. Kas tead, kelle poole pöörduda, kui vajad abi probleemide korral või vajad lisainfot (e-kaubandus, tarbijate õigused)?
Märgi sobiv vastus ning täida lünk.
- Jah, tean, pöördun ……………………………………………………………………………………….
- Arvan, et pöörduksin ……………………………………………………………………………………..
- Ei tea, kuhu pöörduda.
AITÄH, ET VASTASID!